ASEO, Academic SEO, Author, Graduate

ASEO: Academic Search Engine Optimization


Αυτό το άρθρο αποτελεί μια εισαγωγή στο ASEO (Academic Search Engine Optimization), δηλαδή, στην βελτιστοποίηση ακαδημαϊκού περιεχομένου για καλύτερη κατάταξη στις μηχανές αναζήτησης.

Αφορά περισσότερο επιστημονικούς ερευνητές, που θέλουν να δώσουν τις καλύτερες δυνατές πιθανότητες στα άρθρα τους να καταταχθούν στις ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης γενικά, και ειδικότερα στο Google Scholar.

Σκοπός του άρθρου δεν είναι η βελτιστοποίηση επιστημονικών άρθρων που δεν έχουν πραγματική αξία, αλλά η ανάδειξη εκείνων που πραγματικά αξίζει να διαβαστούν προσφέροντας μεγαλύτερη γνώση και αξία στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα.

Περιεχόμενα:

  1. Η έννοια του ASEO
  2. Πώς λειτουργούν οι ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης
  3. Οδηγίες ASEO για επιστημονικούς ερευνητές
  4. Προώθηση paper σε Social media & Internet
  5. Συμπέρασμα για ASEO

1. Η έννοια του ASEO

Όπως συμβαίνει και με το παραδοσιακό SEO, σκοπός μας είναι: 

  • αφενός να ευρετηριαστεί (indexing) μια ιστοσελίδα μας από τις μηχανές αναζήτησης
  • και αφετέρου να καταταχθεί (ranking) -ιδανικά- στην πρώτη σελίδα αποτελεσμάτων της όποιας μηχανής αναζήτησης 

Οι επιστημονικοί ερευνητές, μπορούν να διασφαλίσουν ότι τα papers τους θα ευρετηριαστούν από ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης όπως το Google Scholar, το IEEE Xplore, το PubMed και το Docear.org (πρώην SciPlore.org), ώστε να είναι διαθέσιμα στην ακαδημαϊκή κοινότητα.

Μπορούν όμως και να μεριμνήσουν ώστε να εμφανίζονται υψηλότερα στη λίστα αποτελεσμάτων. Προφανώς, τα άρθρα που εμφανίζονται σε κορυφαίες θέσεις είναι πιο πιθανό να διαβαστούν και ενδεχομένως να λάβουν citations (παραπομπές) από άλλους επιστημονικούς ερευνητές.

  1. Το πρώτο μέρος αυτού του άρθρου, ορίζει το ASEO και το συγκρίνει με το παραδοσιακό SEO.
  2. Το δεύτερο μέρος παρέχει μια επισκόπηση των αλγορίθμων κατάταξης των ακαδημαϊκών μηχανών αναζήτησης γενικά, ακολουθούμενη από μια επισκόπηση του αλγορίθμου κατάταξης του Google Scholar.
  3. Τέλος, στο τρίτο μέρος παρέχονται οδηγίες για το πώς οι επιστημονικοί συγγραφείς μπορούν να βελτιστοποιήσουν τα papers τους για τις ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης.

Δεν απευθύνεται σε εκδότες ή παρόχους ακαδημαϊκών αποθετηρίων προκειμένου να βελτιστοποιήσουν τους προσωπικούς ιστότοπους και τα αποθετήρια τους για ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης.

Τι είναι το ASEO

Με βάση τον ορισμό της βελτιστοποίησης μηχανών αναζήτησης για ιστοσελίδες (SEO), ορίζουμε την ακαδημαϊκή βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης (ASEO) ως εξής:

Η βελτιστοποίηση για τις ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης (ASEO) είναι η δημιουργία, δημοσίευση και τροποποίηση των επιστημονικών εργασιών, με τρόπο που διευκολύνει τις ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης να τις ανιχνεύσουν και να τις ευρετηριάσουν.

ASEO vs SEO

Το ASEO διαφέρει από το SEO σε τέσσερις βασικούς τομείς:

Τομέας 1ος

Η Google είναι ο ηγέτης της αγοράς στις περισσότερες (Δυτικές) χώρες. Αυτό σημαίνει ότι οι Webmasters (εστιάζοντας σε χρήστες του Δυτικού Διαδικτύου), αρκεί γενικά να βελτιστοποιήσουν τις ιστοσελίδες τους για τη Google.

Αντίθετα, δεν υπάρχει τέτοιος ηγέτης της αγοράς για αναζήτηση ακαδημαϊκών άρθρων και οι ερευνητές θα πρέπει να βελτιστοποιήσουν τα άρθρα τους όχι για μία, αλλά για διάφορες ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης.

Εάν αυτές οι μηχανές αναζήτησης βασίζονται σε διαφορετικές μεθόδους ανίχνευσης και κατάταξης, η βελτιστοποίηση μπορεί να γίνει περίπλοκη.

Τομέας 2ος

Οι Webmasters συνήθως δεν χρειάζεται να ανησυχούν για το εάν ο ιστότοπός τους έχει ευρετηριαστεί από μια μηχανή αναζήτησης: εφόσον οποιαδήποτε ιστοσελίδα είναι συνδεδεμένη με μια ήδη ευρετηριασμένη σελίδα, θα ανιχνευθεί και θα ευρετηριαστεί από τις μηχανές αναζήτησης κάποια στιγμή.

Η κατάσταση είναι διαφορετική στον ακαδημαϊκό χώρο, όπου μόλις ένα μικρό τμήμα του δημοσιευμένου υλικού είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο και είναι προσβάσιμο από ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης που βασίζονται στο διαδίκτυο, όπως το CiteSeer.

Σημαντικό: Τα περισσότερα ακαδημαϊκά άρθρα αποθηκεύονται στις βάσεις δεδομένων των εκδοτών. Αποτελούν μέρος του «ακαδημαϊκού αόρατου διαδικτύου» και οι (ακαδημαϊκές) μηχανές αναζήτησης συνήθως δεν έχουν πρόσβαση και συνεπώς δυνατότητα ευρετηρίασης αυτών των άρθρων.

Μερικές ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης, όπως το Scirus (Elsevier) και το Google Scholar, συνεργάζονται με εκδότες, αλλά εξακολουθούν να μην καλύπτουν όλα τα υπάρχοντα άρθρα.

Επομένως, οι ερευνητές πρέπει να σκεφτούν σοβαρά για το τι πρέπει να κάνουν ώστε να ευρετηριαστούν τα άρθρα τους από ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης.

Τομέας 3ος

Οι Webmasters μπορούν να αλλάξουν τις σελίδες τους προσθέτοντας ή αντικαθιστώντας λέξεις και συνδέσμους, διαγράφοντας σελίδες, προσφέροντας πολλές εκδόσεις με μικρές παραλλαγές κ.ο.κ.

Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να δοκιμάσουν νέες μεθόδους και να προσαρμοστούν σε αλλαγές στους αλγόριθμους κατάταξης.

Οι επιστημονικοί συγγραφείς δεν μπορούν να το κάνουν: μόλις δημοσιευτεί ένα άρθρο, είναι δύσκολο και μερικές φορές αδύνατο να το αλλάξουν. Επομένως, το ASEO πρέπει να εκτελείται ιδιαίτερα προσεκτικά.

Τομέας 4ος

Οι μηχανές αναζήτησης, συνήθως ευρετηριάζουν όλο το κείμενο σε μια τοποθεσία Web ή τουλάχιστον την πλειοψηφία αυτού.

Αντίθετα, ορισμένες ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης δεν ευρετηριάζουν το πλήρες κείμενο ενός εγγράφου, αλλά αντίθετα ευρετηριάζουν μόνο τον τίτλο και την περίληψη.

Αυτό σημαίνει ότι για ορισμένες ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης οι συγγραφείς πρέπει να επικεντρωθούν στον τίτλο και την περίληψη του άρθρου, ενώ σε κάποιες άλλες περιπτώσεις πρέπει να εξετάσουν το πλήρες κείμενο -και- για άλλες μηχανές αναζήτησης.

2. Πώς λειτουργούν οι Ακαδημαϊκές Μηχανές Αναζήτησης

Η βασική έννοια της αναζήτησης βάσει λέξεων-κλειδιών (keywords), είναι η ίδια για όλες τις μεγάλες (ακαδημαϊκές) μηχανές αναζήτησης.

Οι χρήστες αναζητούν έναν όρο σε ένα συγκεκριμένο πεδίο εγγράφου (π.χ. τίτλος, περίληψη, κείμενο) ή σε όλα τα πεδία και όλα τα έγγραφα που περιέχουν τον όρο αναζήτησης και παρατίθενται στη σελίδα αποτελεσμάτων.

Οι ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης, χρησιμοποιούν διαφορετικούς αλγόριθμους κατάταξης για να καθορίσουν σε ποια θέση εμφανίζονται τα αποτελέσματα.

Ορισμένες μηχανές, επιτρέπουν στον χρήστη να επιλέξει έναν παράγοντα για τον οποίο θα κατατάξει τα αποτελέσματα (συνηθισμένοι παράγοντες κατάταξης είναι η ημερομηνία δημοσίευσης, ο αριθμός παραπομπής, το όνομα και η φήμη του συγγραφέα ή του περιοδικού και η συνάφεια του εγγράφου).

Άλλες, συνδυάζουν τους παράγοντες κατάταξης σε έναν αλγόριθμο και πιο συχνά, ο χρήστης δεν επηρεάζει τη στάθμιση του παράγοντα.

Η συνάφεια ενός εγγράφου, είναι βασικά συνάρτηση του πόσο συχνά εμφανίζεται ο όρος αναζήτησης σε αυτό το έγγραφο και σε ποιο μέρος του εγγράφου εμφανίζεται.

Σε γενικές γραμμές, όσο πιο συχνά εμφανίζεται ένας όρος αναζήτησης στο έγγραφο και όσο πιο σημαντικό είναι το πεδίο του εγγράφου στο οποίο εμφανίζεται ο όρος, τόσο πιο σχετικό θεωρείται το έγγραφο.

Αυτό σημαίνει ότι ένας όρος αναζήτησης που υπάρχει στον τίτλο του εγγράφου, έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από το αν υπάρχει -και- στην περίληψη (abstract).

Αντίστοιχα, ένας όρος αναζήτησης έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από αν υπάρχει σε μια επικεφαλίδα παρά στο κυρίως κείμενο και ούτω καθεξής.

Πιθανά πεδία εγγράφων (PDFs) που μπορεί να σταθμίζονται διαφορετικά από ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης είναι:

  1. Τίτλος (Title).
  2. Ονόματα συγγραφέων (authors’ names)
  3. Περίληψη (abstract).
  4. Επικεφαλίδες-Υποκεφαλίδες (headings-subheadings).
  5. Λέξεις-κλειδιά δοσμένες από το συγγραφέα (keywords).
  6. Κείμενο σώματος
  7. Πίνακες και αριθμοί
  8. Όνομα δημοσίευσης (όνομα περιοδικού, συνέδριο, πρακτικά, βιβλίο κ.λπ.)
  9. Λέξεις-κλειδιά δοσμένα από χρήστες (user keywords – social tags)
  10. Σχόλια (social annotations).
  11. Περιγραφή (description)
  12. Όνομα αρχείου (filename)
  13. URI (Uniform Resource Identifier)

Τα μεταδεδομένα ηλεκτρονικών αρχείων, είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τις ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης που ανιχνεύουν τον παγκόσμιο ιστό (crawling the web).

Όταν μια μηχανή αναζήτησης βρίσκει ένα PDF στο διαδίκτυο, δεν γνωρίζει εάν αυτό το PDF αντιπροσωπεύει ένα ακαδημαϊκό άρθρο ή σε ποιον ανήκει.

Επομένως, το PDF πρέπει να προσδιοριστεί. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό, είναι η εξαγωγή του συγγραφέα και του τίτλου. Αυτό μπορεί να γίνει με 2 τρόπους:

  1. αναλύοντας τα στο πλήρες κείμενο του εγγράφου
  2. ή μέσα από τα μεταδεδομένα του PDF.

Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι το κείμενο σε σχήματα και πίνακες, συνήθως, ευρετηριάζεται μόνο εάν είναι ενσωματωμένο ως πραγματικό κείμενο ή μέσα σε διανυσματικό γραφικό.

Εάν το κείμενο είναι ενσωματωμένο σε raster graphic (π.χ. * .bmp, * .png, * .gif, * .tif, * .jpg), οι περισσότερες, αν όχι όλες, οι μηχανές αναζήτησης δεν θα ευρετηριάσουν το κείμενο.

Πώς λειτουργεί το Google Scholar

Google scholar, ASEO

Το Google Scholar είναι μία από αυτές τις μηχανές αναζήτησης που συνδυάζουν διάφορους παράγοντες σε έναν αλγόριθμο κατάταξης. Οι πιο σημαντικοί παράγοντες είναι:

  1. Relevance (η συνάφεια).
  2. Author name/s (το όνομα του συγγραφέα/ων) – Name of publication (το όνομα της έκδοσης).
  3. Citation count (ο αριθμός παραπομπών).
  4. Άλλοι παράγοντες

Relevance

Το Google Scholar εστιάζει έντονα στους τίτλους εγγράφων. Τα έγγραφα που περιέχουν τον όρο αναζήτησης στον τίτλο είναι πιθανό να τοποθετηθούν κοντά στην κορυφή της λίστας αποτελεσμάτων.

Το Google φαίνεται επίσης να εξετάζει το μήκος ενός τίτλου: Σε μια αναζήτηση για τον όρο «SEO», ένα έγγραφο με τίτλο «SEO: An Overview» θα κατατάσσεται υψηλότερα από ένα με τίτλο «Search Engine Optimization (SEO): A study for the future of organic searches”.

Αν και το Google Scholar ευρετηριάζει ολόκληρα έγγραφα, ο συνολικός αριθμός εμφάνισης ενός όρου αναζήτησης στο έγγραφο, έχει μικρή ή καθόλου επίδραση.

Σε μια αναζήτηση για «seo studies», ένα έγγραφο που περιέχει πενήντα αναφορές αυτού του όρου, δεν θα ήταν απαραίτητα σε υψηλότερη κατάταξη από ένα έγγραφο που περιέχει μόνο δέκα.

Author & Publication Name

Εάν το ερώτημα αναζήτησης περιλαμβάνει ένα όνομα συγγραφέα ή δημοσίευσης, ένα έγγραφο στο οποίο εμφανίζεται ένα από τα δύο ή και τα δύο, είναι πιο πιθανό να έχει υψηλή κατάταξη.

Για παράδειγμα, εβδομήντα τέσσερα από τα 100 κορυφαία αποτελέσματα μιας αναζήτησης για «arteriosclerosis and thrombosis cure» ήταν άρθρα για διάφορα (ιατρικά) θέματα από το περιοδικό Arteriosclerosis, Thrombosis και Vascular Biology, πολλά από τα οποία δεν περιλάμβαναν τον βασικό όρο αναζήτησης ή την ανάλογη θεματολογία στο περιεχόμενο τους.

Citations Counts

Οι αριθμοί παραπομπών (citations counts) παίζουν σημαντικό ρόλο στον αλγόριθμο κατάταξης του Google Scholar, ο οποίος δείχνει τον μέσο αριθμό παραπομπών για κάθε θέση που κατατάσσεται στο Google Scholar. 

Είναι σαφές ότι, κατά μέσο όρο, τα άρθρα στις κορυφαίες θέσεις έχουν σημαντικά περισσότερες αναφορές από τα άρθρα στις χαμηλότερες θέσεις. Αυτό σημαίνει ότι για να επιτευχθεί μια καλή κατάταξη στο Google Scholar, είναι απαραίτητες πολλές αναφορές. 

Σημαντικό: Το Google Scholar φαίνεται να μην κάνει διάκριση μεταξύ αυτοαναφορών και παραθέσεων τρίτων.

Άλλοι παράγοντες κατάταξης στο Google Scholar

Η τυπική αναζήτηση στο Google Scholar, δεν λαμβάνει υπόψη τις ημερομηνίες δημοσίευσης.

Ωστόσο, το Google Scholar προσφέρει μια ειδική λειτουργία αναζήτησης για “πρόσφατα άρθρα”, η οποία περιορίζει τα αποτελέσματα σε άρθρα που δημοσιεύτηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια.

Επιπλέον, το Google Scholar ισχυρίζεται ότι εξετάζει τόσο τη δημοσίευση όσο και τη φήμη του συγγραφέα.

Μόνο άρθρα από αξιόπιστες πηγές και άρθρα που «προσκαλούνται» (αναφέρονται) από άρθρα που έχουν ήδη ευρετηριαστεί περιλαμβάνονται στη βάση δεδομένων.

«Αξιόπιστες πηγές», σε αυτήν την περίπτωση, είναι εκδότες που συνεργάζονται απευθείας με το  Google Scholar, καθώς και εκδότες και Webmasters που έχουν ζητήσει από το Google Scholar να ανιχνεύσει τις βάσεις δεδομένων και τους ιστοτόπους τους.

Μόλις ένα άρθρο συμπεριληφθεί στη βάση δεδομένων του Google Scholar, πραγματοποιεί αναζήτηση στον ιστό για αντίστοιχα αρχεία PDF, ακόμη και αν ένας αξιόπιστος εκδότης έχει ήδη παράσχει το πλήρες κείμενο.

Δεν έχει σημασία σε ποιον ιστότοπο δημοσιεύεται το PDF.

Για παράδειγμα, το Google Scholar μπορεί να έχει ευρετηριάσει αρχεία PDF άρθρων από τον ιστότοπο του εκδότη, τον ιστότοπο του πανεπιστημίου, τις ιδιωτικές αρχικές σελίδες των συγγραφέων και το Docear.org (πρώην SciPlore.org).

Τα PDFs που βρίσκονται στο διαδίκτυο, συνδέονται απευθείας στις σελίδες αποτελεσμάτων του Google Scholar, επιπλέον του συνδέσμου προς το πλήρες κείμενο του εκδότη.

Εάν υπάρχουν διαφορετικά αρχεία PDF ενός άρθρου, το Google Scholar τα ομαδοποιεί για να βελτιώσει την κατάταξη του άρθρου.

Για παράδειγμα, εάν μια προεκτυπωμένη έκδοση ενός άρθρου είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του συγγραφέα και η τελική έκδοση είναι διαθέσιμη στον ιστότοπο του εκδότη, το Google Scholar ευρετηριάζει και τα δύο ως μία έκδοση.

Εάν οι δύο εκδόσεις περιέχουν διαφορετικές λέξεις, το Google Scholar συσχετίζει όλες τις περιεχόμενες λέξεις με το άρθρο.

3. Πώς να βγεις στην πρώτη σελίδα στις ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης

Αν και στο weboo.gr θα βρείτε SEO services που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατάταξη του προσωπικού σας website/blog, δεν είναι απαραίτητο να τις χρησιμοποιήσετε στην προετοιμασία, συγγραφή, δημοσίευση αλλά και μετά τη δημοσίευση της εργασίας σας.

Ακολουθήστε τα βήματα παρακάτω:

1. Προετοιμασία ASEO

Στην αρχή είναι απαραίτητο να σκεφτούμε τις πιο σημαντικές λέξεις που σχετίζονται με το άρθρο. Δεν είναι δυνατή η βελτιστοποίηση ενός εγγράφου για δεκάδες λέξεις-κλειδιά, επομένως είναι καλύτερα να επιλέξετε μερικά συγκεκριμένα.

Υπάρχουν εργαλεία που βοηθούν στην επιλογή των σωστών λέξεων-κλειδιών, όπως το Google Trends, το Google Insights, το εργαλείο λέξεων-κλειδιών του Google Adwords, το εργαλείο λέξεων-κλειδιών με βάση την Αναζήτηση Google και άλλα επαγγελματικά εργαλεία με κορυφαίο το ahrefs.

Θα ήταν καλό να μην επιλέξετε αυτές τις λέξεις-κλειδιά που είναι πιο δημοφιλείς. Συνήθως είναι να κάνετε μερικές αναζητήσεις στις κοινές ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης, χρησιμοποιώντας κάθε προτεινόμενη λέξη-κλειδί.

Εάν η αναζήτηση επιστρέφει ήδη εκατοντάδες έγγραφα, ίσως είναι καλύτερο να επιλέξετε άλλη λέξη-κλειδί με λιγότερο ανταγωνισμό.

2. Συγγραφή

Μόλις επιλεγούν οι λέξεις-κλειδιά, πρέπει να αναφέρονται στα σωστά μέρη: στον τίτλο και όσο το δυνατόν συχνότερα στην περίληψη και στο σώμα του κειμένου (αλλά, φυσικά, όχι τόσο συχνά ώστε να επηρεάζουν αρνητικά τους αναγνώστες).

Αν και σε γενικές γραμμές οι τίτλοι πρέπει να είναι αρκετά σύντομοι, επιλέξετε έναν μεγαλύτερο τίτλο μόνο εάν υπάρχουν πολλές σχετικές λέξεις-κλειδιά.

Συνώνυμα σημαντικών λέξεων-κλειδιών θα πρέπει επίσης να αναφέρονται μερικές φορές στο σώμα του κειμένου, έτσι ώστε το άρθρο να μπορεί να βρεθεί από κάποιον που δεν γνωρίζει την πιο κοινή ορολογία που χρησιμοποιείται στον ερευνητικό τομέα.

Εάν είναι δυνατόν, τα συνώνυμα πρέπει επίσης να αναφέρονται στην περίληψη, ειδικά επειδή ορισμένες ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης δεν ευρετηριάζουν το πλήρες κείμενο του εγγράφου.

Να είστε συνεπείς στην ορθογραφία των ονομάτων των ανθρώπων, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα ονόματα που περιέχουν ειδικούς χαρακτήρες.

Εάν τα ονόματα χρησιμοποιούνται με ασυνεπή τρόπο, οι μηχανές αναζήτησης ενδέχεται να μην είναι σε θέση να αναγνωρίσουν σωστά άρθρα ή αναφορές.

Κατά συνέπεια, οι αναφορές ενδέχεται να έχουν ανατεθεί εσφαλμένα και τα άρθρα δεν θα έχουν την υψηλότερη κατάταξη όσο θα μπορούσαν.

Για παράδειγμα, οι Jöran, Joeran και Joran είναι σωστές ορθογραφίες με το ίδιο όνομα (με διαφορετικούς κανόνες μεταγραφής).

Το άρθρο θα πρέπει να χρησιμοποιεί μια κοινή επιστημονική διάταξη και δομή, συμπεριλαμβανομένων τυπικών ενοτήτων: εισαγωγή, σχετική εργασία, αποτελέσματα κ.ο.κ.

Μια κοινή επιστημονική διάταξη και δομή, θα βοηθήσει τις διαδικτυακές ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης να αναγνωρίσουν ένα άρθρο ως επιστημονικό.

Οι ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης, και ειδικά το Google Scholar, αποδίδουν σημαντικό βάρος στους αριθμούς παραπομπών. Οι παραπομπές επηρεάζουν την ευρετηρίαση και την κατάταξη των άρθρων.

Δεν ενθαρρύνω κάποιον να δημιουργήσει «κύκλους παραπομπών» ή να κάνει οποιαδήποτε άλλη παράτυπη ενέργεια. 

Όμως, τυχόν δημοσιευμένα άρθρα που έχετε διαβάσει και σχετίζονται με την τρέχουσα ερευνητική σας εργασία θα πρέπει να αναφέρονται.

Κατά την αναφορά της δικής σας δημοσιευμένης εργασίας, είναι σημαντικό να συμπεριλάβετε έναν σύνδεσμο όπου μπορεί κάποιος να κατεβάσει αυτήν την εργασία. Αυτό βοηθά τους αναγνώστες να βρουν το άρθρο σας και βοηθά τις ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης να ευρετηριάσουν το πλήρες κείμενο του αναφερόμενου άρθρου.

3. Προετοιμασία για δημοσίευση

Το κείμενο σε σχήματα και πίνακες πρέπει να είναι αναγνώσιμο (δηλαδή, διανυσματικά γραφικά που περιέχουν κείμενο με γραμματοσειρά θα πρέπει να χρησιμοποιούνται αντί για ραστεροποιημένες εικόνες) έτσι ώστε να μπορεί εύκολα να ευρετηριαστεί από ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης.

Τα διανυσματικά γραφικά (SVG, EPS) φαίνονται επίσης πιο επαγγελματικά και είναι πιο φιλικά προς το χρήστη από τα γραφικά raster / bitmap. Τα γραφικά που αποθηκεύονται ως αρχεία JPEG, BMP, GIF, TIFF ή PNG δεν είναι διανυσματικά γραφικά.

Όταν τα έγγραφα μετατρέπονται σε PDF, όλα τα μεταδεδομένα πρέπει να είναι σωστά (ειδικά συγγραφέας και τίτλος).

Ορισμένες μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούν μεταδεδομένα PDF για την αναγνώριση του αρχείου ή για την εμφάνιση πληροφοριών σχετικά με το άρθρο στη σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης.

Μπορεί επίσης να είναι χρήσιμο να δώσετε ένα ουσιαστικό όνομα αρχείου σε κάθε άρθρο.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε εργαλείο εισαγωγής metadata στα PDF σας. Δείτε έναν online PDF metadata editor.

4. Δημοσίευση

Ως μέρος της διαδικασίας βελτιστοποίησης, οι συγγραφείς θα πρέπει να λάβουν υπόψη τις πολιτικές του περιοδικού ή του εκδότη.

Τα άρθρα ανοιχτής πρόσβασης συνήθως λαμβάνουν περισσότερες αναφορές από τα άρθρα που είναι προσβάσιμα μόνο με αγορά ή συνδρομή και προφανώς, μόνο τα άρθρα που είναι διαθέσιμα στον ιστό μπορούν να ευρετηριαστούν από ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης που βασίζονται στο Web.

Κατά συνέπεια, κατά την επιλογή ενός περιοδικού ή εκδότη για υποβολή, οι συγγραφείς θα πρέπει να ευνοούν εκείνους που συνεργάζονται με το Google Scholar και άλλες ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης, καθώς το άρθρο θα λάβει δυνητικά περισσότερους αναγνώστες και θα λάβει περισσότερες παραπομπές.

Εάν ένα περιοδικό δεν δημοσιεύει διαδικτυακά, οι συγγραφείς θα πρέπει να επιλέγουν τους εκδότες που τους επιτρέπουν τουλάχιστον να τοποθετούν τα άρθρα τους στις αρχικές τους σελίδες ή στα ιδρύματά τους.

5. ASEO μετά τη δημοσίευση

Υπάρχουν τρεις τρόποι βελτιστοποίησης άρθρων για ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης μετά τη δημοσίευση.

ASEO no1

Ο πρώτος είναι να δημοσιεύσετε το άρθρο στην αρχική σελίδα του συγγραφέα, έτσι ώστε οι ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης που βασίζονται στον ιστό να μπορούν να το βρουν και να το ευρετηριάσουν ακόμα και αν το περιοδικό ή ο εκδότης δεν δημοσιεύει το άρθρο στο διαδίκτυο. 

Ένας συγγραφέας που δεν διαθέτει ιστοσελίδα ενδέχεται να δημοσιεύσει άρθρα σε μια θεσμική ιστοσελίδα ή να το ανεβάσει σε ιστότοπο όπως το Docear.org, το οποίο προσφέρει στους ερευνητές μια προσωπική σελίδα δημοσιεύσεων που ανιχνεύεται τακτικά από το Google Scholar (και, φυσικά, από την Docear – SciPlore Search).

Ωστόσο, είναι σημαντικό να προσδιορίσετε ότι η δημοσίευση ή η αποστολή του άρθρου, δεν συνιστά παραβίαση της συμφωνίας του συγγραφέα με τον εκδότη.

ASEO No2

Δεύτερον, ένα άρθρο που περιλαμβάνει ξεπερασμένες λέξεις, μπορεί να αντικατασταθεί είτε με ενημέρωση του υπάρχοντος άρθρου είτε με δημοσίευση μιας νέας έκδοσης στην αρχική σελίδα του συγγραφέα.

Το Google Scholar, τουλάχιστον, εξετάζει όλες τις εκδόσεις ενός άρθρου που είναι διαθέσιμο στον ιστό. Θεωρούμε ότι αυτός είναι ένας καλός τρόπος διευκόλυνσης της εύρεσης παλαιότερων άρθρων.

Ωστόσο, αυτή η πρακτική ενδέχεται επίσης να παραβιάζει την πολιτική πνευματικών δικαιωμάτων του εκδότη σας και μπορεί επίσης να θεωρηθεί κακή συμπεριφορά από άλλους ερευνητές.

Θα μπορούσε επίσης να είναι μια επικίνδυνη στρατηγική: κάποια στιγμή στο μέλλον, οι μηχανές αναζήτησης ενδέχεται να κατατάξουν αυτήν την πρακτική ως spam.

Σε κάθε περίπτωση, τα ενημερωμένα άρθρα πρέπει να φέρουν σαφή ετικέτα ως τέτοια, έτσι ώστε οι αναγνώστες να γνωρίζουν ότι διαβάζουν μια τροποποιημένη έκδοση.

ASEO No3

Τρίτον, είναι σημαντικό να δημιουργήσετε σημαντικές γονικές ιστοσελίδες για αρχεία PDF. Αυτό σημαίνει ότι οι ιστοσελίδες που συνδέονται με το αρχείο PDF πρέπει να αναφέρουν τις πιο σημαντικές λέξεις-κλειδιά και τα μεταδεδομένα PDF (τίτλος, συγγραφέας και περίληψη).

Προώθηση άρθρου (paper) σε Social Media & Internet

Μόλις δημοσιευθεί το άρθρο σας, χρησιμοποιήστε τα Social Media για να αυξήσετε την προβολή της έρευνας. Ενημερώστε όλους τους ακαδημαϊκούς και κοινωνικούς σας φορείς σχετικά με το δημοσιευμένο άρθρο σας.

Ο αριθμός των inbound links (εισερχόμενα links από άλλα sites), είναι ένας σημαντικός παράγοντας στην κατάταξη των μηχανών αναζήτησης. Μοιραστείτε το άρθρο σας στα ακόλουθα εργαλεία κοινωνικών μέσων (ανάλογα με το θέμα της έρευνας):

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Στο blog σας ή σε άλλα websites που συνεισφέρετε
  • Στο αποθετήριο του ακαδημαϊκού ιδρύματός σας
  • Mendelay
  • Researchgate
  • Στο website σας (αν δεν διαθέτετε μπορείτε να μάθετε περισσότερα για κατασκευή ιστοσελίδας)
  • Στο website του ακαδημαϊκού σας ιδρύματος
  • Wikipedia (ως κατάλληλος εξωτερικός σύνδεσμος)

ASEO Συμπέρασμα

Το ASEO δεν πρέπει να θεωρείται οδηγός για τον τρόπο εξαπάτησης ακαδημαϊκών μηχανών αναζήτησης.

Αντίθετα, σκοπός του είναι να βοηθήσουμε τις ακαδημαϊκές μηχανές αναζήτησης να κατανοήσουν το περιεχόμενο των ερευνητικών εγγράφων και συνεπώς, πώς να κάνουν αυτό το περιεχόμενο ευρύτερα και ευκολότερα διαθέσιμο.

Σίγουρα, μπορούμε να προβλέψουμε ότι ορισμένοι ερευνητές θα προσπαθήσουν να αυξήσουν την κατάταξή τους με παράτυπους τρόπους.

Ωστόσο, το ίδιο πρόβλημα υπάρχει στο παραδοσιακό Διαδίκτυο. Αργά ή γρήγορα οι μηχανές αναζήτησης καταφέρνουν να υποβαθμίσουν τα παράτυπα αποτελέσματα.

Μακροπρόθεσμα, το ASEO θα είναι επωφελές για όλους – συγγραφείς, μηχανές αναζήτησης και χρήστες μηχανών αναζήτησης.

Πηγές:

Σχετικά με Ηλίας Αποστόλου

Είμαι SEO Specialist & Copywriter και δουλειά μου είναι να βοηθάω Επιχειρήσεις και Ελεύθερους επαγγελματίες να αυξήσουν το πελατολόγιο, τις πωλήσεις και την εμβέλεια του Brand τους. Περισσότερα >>

Σχολιάστε